Skjutskåre – titta på den och på fågel!

cof

Nu har vi röjt fram Fäkobbens gamla SKJUTSKÅRE som man använt förr som gömsle vid sjöfågeljakt. Välkommen ner och titta på den hälsar Lillan Ödklint. Den stora en som togs ner för att få fram skjutskåren är nog 100 år, så så länge sedan är det skjutskåren var i bruk. Tack Lillan m.fl.för att ni lyfter fram kulturarvet!

Skjutskåren i träda

årsringar på enen

Eldningshelg på Svartlöga

Ibland känns september som vore det en ny sommarmånad – men mörkret som faller påminner ändå om att det obevekligen blir höst, också i år. Med hösten kommer höstbrasorna, och förstås också eldningshelg på Svartlöga.
I år har vi fokus på högarna öster och väster om Rönnskärsnäset (vid ångbåtsbryggan). Om väder (fuktigt nog) och vind (tillräckligt stillsam) tillåter tänds eldarna vid 10-tiden lördagen den 12 oktober. Som vanligt behövs  både motorsåg och röjsåg, så vi hoppas att några tar med sig och hugger i. Därtill behövs förstås villiga händer som håller ordning på högarna, tar tag i krattorna så att vi med gemensamma ansträngningar kan se till att ängarna förblir fina.
Ta med arbetshandskar och -redskap, gott humör, en fikakorg med egen korv att grilla över den varma brasglöden och lämplig dryck att släcka törst med. Vi ses vid eldarna!
För Svartlögaföreningens styrelse
Katarina

Sommarnattens leende…

Tack Kina för fotot!

Den bilden säger nog allt – om hur de bästa festfixarnas förberedelser med byggen och arrangemang på den vackraste solnedgångsfestplatsen skapade förutsättningar för det vackraste leendet sommarnatten ger…
TACK alla som för- och efterfixade, och alla som kom, deltog, dansade och log.

Förberedelser för SOMMARENS FEST!

Det finaste sommarvädret, på den ö-sida där ikväll algblomningen inte stör – med en engagerad, entusiastisk, målinriktad och festglad festfixarskara. Kan det bli annat än härligt? Kom och ät, bada, dansa… sommarens slåtterfest på Svartlöga!

Bästa grillplatsen i skärgården?

Festfixare – och de är inte ensamma…

Recycling såklart!

Strålande insatser på röjardagen

Ett varmt tack till alla som sågade, släpade och röjde i Alfridas spår i helgen. Tack vare dryga 40 personers idoga arbete under lördagen den 8 juni (somliga från bra tidigt på morgonen) är nu spår och vägar till allra största delen framkomliga igen. Så härligt för alla som vill röra sig i skog och mark!

Nu får man nog säga att det ÄR sommar – snart redan midsommar faktiskt. Kvällen före midsommarafton är det VM-pub i Ribrants lada och på midsommarafton sedvanligt firande. Detta tar sin början med att stången kläs och reses på förmiddagen (10-11, kom med blommor och blad) och sedan musik, dans och lekar kl 15.
Ja, och sedan händer det förstås mycket sommaren igenom. Titta på kalendariet här på hemsidan! En liten puff för slåtterkursen kan kanske vara på sin plats, den 29:e juni – anmäl i doodeln och ta med en egen lie!

VARNING – älgko med kalv

För alla som nu njuter av försommar, av långhelg och av möjligheten att vistas på Svartlöga: den älgko som sedan en tid vistats på Svartlöga har nu synts med en kalv i närheten av byn. Det är därför mer än vanligt tillrådligt att hålla hundar i koppel och att iaktta försiktighet både i närheten av byn och på andra ställen av ön.  En älgko med kalv kan vara aggressiv och direkt farlig.
Ta det försiktigt!
/Katarina (som fått informationen av Thord Åberg)

Sommaren kommer!

Kalendariet för Svartlögasommaren växer fram – ta gärna en titt på det här på hemsidan.

Det första som händer är en extra röjardag den 8 juni. Vi hoppas på tre arbetslag med motorsågsförare i täten och dragare, röjare, bärare och släpare i följe. Vi satsar på arbete mellan 10 och 15 (egen medhavd fika/lunch) och korvgrillning vid 15 för alla. För att kunna förbereda inköp och arbetsplanering hoppas vi att alla som vill och kan vara med anmäler sig i doodeln senast den 1:a juni (så ser vi till att korven räcker).