Ö-service

Det mesta på Svartlöga är sådant som naturen bjuder – men så finns det också sådant som mänsklig hand kan hjälpa till med på olika sätt.

Gasol behöver de flesta av oss. Här är det
Mattias Karlsson (mobil: 070 6093209   Svartlöga: 0176-860 54    hem: 0176–167 88)
man vänder sig till. Tack Mattias!

På Rödlöga finns Rödlögaboden där man kan handla tack vare Rödlögabornas insatser för att se till att lanthandeln hålls igång. Vårt ansvar är väl att handla då?! Man kan beställa mat och annat alla dagar utom fredagar. Ring och beställ dina varor dagen innan (betala med bankkort) och varorna levereras följande dag till ångbåtsbryggan med Sjögulls eftermiddagstur från Rödlöga. Telefonnummer till Rödlögaboden är 0176-870 60
Dessvärre har Waxholmsbolaget dragit in ”handlingsrabatten” (reducerat pris för den som åker från Svartlöga till Rödlöga för att handla), men Svartlögaföreningen och Rödlögaföreningen arbetar via sina ordföranden för att få tillbaka denna rabatt, som är viktig för Rödlögaboden och för oss.

Vägfondens traktor
Traktorn är en tillgång när man behöver transportera tunga saker som t ex byggmaterial. Hyran är 300:- för första timmen och sedan 150:- per påbörjad timme. Till detta kommer ersättning till föraren med 150 kronor per timme som du som uppdragsgivare betalar direkt till denne.
Traktorn får bara köras av godkända förare. För närvarande är dessa:

Johan Böhlin  0707-86 1804

Hugo Hildingsson  0707-26 88  63

Jan Hölcke  0764-035744

Mats Karemyr  0704-192605

Andreas af Malmborg  0176-260 041

Calle Mobach  0730-500 924

Mårten Tilosius 0733-91 88 40

Björn Westin  0176-860 75

Rickard Qwist 0733-836005

Det finns dessutom några personer som enbart kör traktorn för slåtter.

För transporter ut till ön:
Sjötaxi Ronja kör i norra skärgården. Hör av dig till Rickard Qwist på 0733-836005 om du vill boka tid. Eller ställ frågan på Ronja Sjötaxis facebooksida.
Svartlöga taxi tar 1500 kr per timme. I priset ingår allt – framkörning, frakt i rimlig utsträckning och persontransport, vilket betyder att det blir i princip  samma pris Furusund-Svartlöga som Furusund- Rödlöga. Eftersom det är så grunt runt ön går man ogärna till naturvikar och privatbryggor, utan ångbåtsbryggan och byn gäller i första hand. Men ring och resonera: Peter Getz-Torgner 070 672 61 11, Jan Hölcke 076 403 57 44 eller Andreas af Malmborg 070 926 00 52. Svartlöga taxi gör också utflykter och chartrade turer. Mer info på  www.svartlogataxi.se
Mikael Staaf 070 461 3954
Kenneth Sydfors 073 251 17 65
Hasses Skärgårdstjänst, 070 537 90 19 (även transport av större och tyngre gods)
Gods kan även transporteras ut av Waxholmsbolaget. Se Kundbrev Waxholmsbolaget 2015-04-09

Farligt avfall och återvinning
Information om eventuell återvinningsbåt läggs årligen ut i kalendariet. Här kan du läsa mer om vad Norrtälje Kommun menar med farligt avfall.

Sunwinds sortiment av solcellsanläggningar, kylskåp, spisar, vindkraft etc säljs av Stefan Bakos som erbjuder fri frakt till Svartlöga. www.stefanbakosab.se

Fler tjänster
Har du något som du kan erbjuda (uthyrning av maskiner, hantverkshjälp etc) – hör av dig till webmaster så lägger jag upp information här.

En reaktion på “Ö-service

1. Katt sökes

Vi saknar familjens brunsvarta Viska. Han försvann den 25 juli. Om någon ser honom kontakta:

Peter Holm’en. 073-7578141
    Ivar Stenport: 0704-960669